Görsel Aktivite Çizelgeleri Diyoruz Peki, Ya Görmeyen Çocuklarımız?

Hepimizin bildiği gibi görsel aktivite çizelgeleri, gerek resimli gerek yazılı olmak üzere farklı formatlarda olabilen, belli bir zaman diliminin organize edilmiş halini gösteren çizelgelerdir. Biz yetişkinler ajanda, iPhone, takvim kullanırken, küçük yaştaki ya da özel gereksinimli çocuklarımız için bazen resim, bazen semboller (PECS, Board Maker) kullanıyoruz. Tüm bu çizelgelerin değişik formatlarda olmasına karşın hepsinin ortak özelliği görsel olmasıdır.

Peki, görmeyen çocuklarımız için onların bağımsızlığını destekleyecek görsel aktivite çizelgesini nasıl oluşturabiliriz diye kafa yorarken katıldığım bir eğitimde şöyle bir teknik öğrendim: Küçük bölmelerden oluşan bir dolap, büfe vb. (boyutu farklı olabilir, sadece arı kovanı gibi küçük bölmelerden oluşması yeterlidir) her bir gözüne sırayla yapılacak aktiviteleri simgeleyen objeler konuyor. Çocuğa/bireye, bu bölmelerdeki sembolik objelere göre aktiviteleri sırayla yapması öğretiliyor. Çocuk/birey aktivite bittikten sonra o objeyi boş bir kutuya atıyor. Böylece herhangi bir kişiye ihtiyacı olmadan kendi başına günlük aktivitelerini sırasıyla takip edip yapabiliyor.

Bu fikir bana çok yaratıcı geldi. Hatta ben de bu fikrin üzerine kendimce bir uyarlama yaparak, bölmeli dolap vb. yerine PVC kaplanmış bir kartonun üzerine cırt cırtla sembolik objelerin iliştirilmesinin taşınabilirlik açısından daha pratik olabileceğini düşündüm.

Katıldığım her eğitimde, bazen alanımızla ilgili her şeyi bildiğimizi düşünsek de aslında birbirimizden öğreneceğimiz daha ne kadar çok şey olduğunu görüyorum. Bilgi de mutluluklar gibi paylaştıkça büyüyor…