OKUL ÖĞRETMENLERİNE AÇIK MEKTUP
OKUL ÖĞRETMENLERİNE AÇIK MEKTUP
ABA Program Koordinatörü Aile Danışmanı/Klinik Psikolog İsmail BIYIKLI’dan bu yıl sınıfında özel gereksinimli öğrenci olacak öğretmenlere mektup var.
ABA Program Koordinatörü Aile Danışmanı/Klinik Psikolog İsmail BIYIKLI’dan bu yıl sınıfında özel gereksinimli öğrenci olacak öğretmenlere mektup var.
Sevgili Öğretmenim,
Her şeyden önce geçtiğimiz eğitim ve öğretim yılında çocuklarımıza katkılarınızdan dolayı sonsuz teşekkürlerim ile başlamak istiyorum mektubuma. Emekleriniz için tüm öğrencilerimiz adına size şükran duyuyorum.Karşınızdaki sıralarda oturan çocuklara sadece akademik bilgiler kazandırmadığınız, sevgi, dostluk, saygı, hakkaniyet, dayanışma ve sorumluluk kavramları ile düşünmeyi öğrettiğiniz için çalışmalarınız hepimiz için çok kıymetli.
Sınıfınızdaki her öğrencinin eşsiz özelliklere sahip olduğuna eminim. Bu yıl, öğrencilerinizin arasına daha da benzersiz biri, özel gereksinimli bir öğrenci katılmış olabilir. Daha önce hiç özel gereksinimli bir öğrenci ile yolunuz kesişmedi ise başarılarla, umutlarla dolu, heyecanlı bir hikayeyi yazma şansını elinizde tuttuğunuzu söylemek isterim.
Özel gereksinimli çocukların sınıfınızdaki akranları yerine, benzer tanı gruplarındaki çocuklar ile birlikte okuması gerektiğine inanan modası geçmiş bazı fikirler kulağınıza gelmiştir belki. Lütfen bu fikirlere aldırmayın. Eğer öğrenciniz sizin sınıfınıza kaynaştırma öğrencisi olarak devam ediyorsa, Rehberlik ve Araştırma Merkezi (RAM) tarafından kaynaştırma eğitiminin o öğrenci için en uygun seçenek olarak tespit edildiğini unutmayın.
Sahip olduğu tanı, özel gereksinimli öğrencinizin kim olduğunu ya da potansiyelini göstermez. Tanısı ona dair yüzlerce özelikten sadece biridir. Siz ve sınıf arkadaşları onu tanıdıkça bunu daha iyi anlayacaksınız.
Peki, onu tanımaya hazır mısınız?
Daha önce yolunuz özel gereksinimli bir öğrenci ile hiç kesişmediyse ona nasıl yaklaşmanız gerektiği konusunda endişeli olabilirsiniz. Merak etmeyin, böyle hissetmeniz de normal. Fakat bilinmezlikler azaldıkça, üstesinden gelinmeyecek bir zorluk ile karşı karşıya olmadığınızı da anlayacaksınız.
Özel gereksinimli öğrenciniz o sıralara gelebilmek için muhtemelen uzun ve emek dolu bir özel eğitim sürecinden geçti. Öğrencenizin eğitim aldığı kurumun ve özel eğitim öğretmenleri ile iletişime geçerseniz, yeni öğrencinizi daha iyi tanıyabilir, hazır bulunuşluk düzeyini öğrenebilir ve ona nasıl yaklaşacağınız konusunda daha detaylı bilgi edinebilirsiniz.
Şimdi size biraz deneyimlerinden, biraz da kaynaştırma eğitiminin katkılarından bahsetmek istiyorum. Öncelikle şuradan başlayalım, nedir bu kaynaştırma eğitimi?
Farklı gelişim gösteren çocukların akranları ile bütünleşmesini yani bir arada eğitim görerek, uyum sürecine katkı sağlar. Aynı zamanda akran öğretimi ile özel eğitim sürecine de ciddi katkısı olan bir eğitimdir. Buna üç satırlık bir yazı gözüyle bakabilirsiniz ama o yazı kaynaştırma eğitimine ihtiyaç duyan çocuklar için o kadar önemli ki…
Neden önemli bu kaynaştırma eğitimi? Her şeyden önce eğitim her çocuğun tartışmasız hakkıdır. Kaynaştırma eğitimi için uygun görülen bir çocuğun, eğitim sürecine dahil edilmiyor olması, çocuğun temel haklarına erişiminin engellenmesi demek olur. Temel eğitim hakkının yanında, her insan; sevilmeyi, takdir edilmeyi, toplumda söz sahibi olmayı, kendi hayatını özgürce yaşayabilmeyi ister. Doğal olarak bunları yaşayabilmesi için de toplumdan soyutlanmadan eğitim alması ve hayatına devam etmesi gerekir. Bir çocuğun kaynaştırma eğitimine dahil edilmesi onun başarabilecekleri için desteklenmesi adına atılmış kocaman bir adımdır.
Peki, kaynaştırma eğitimi sadece, kaynaştırmaya ihtiyaç duyan çocuk için mi katkı sağlar? Elbette HAYIR! Bazı ebeveynler sınıflarında özel bir çocuk bulunmalarına karşı inanılmaz bir direnç içinde oluyorlar. Olumsuz bir örnek oluşturabileceğini düşünüyorlar. Böyle durumlarda biraz empatinin hepimize iyi geleceğini düşünürüm. Ya siz özel gereksinimli çocuğu olan bir aile olsaydınız? Kabul etmeyen ebeveynler için siz neler düşünürdünüz? Pek de iyi şeyler düşünmezdiniz sanırım. Hayat bazen beklemediğimiz yerlerden, beklemediğimiz kazanımlar sağlıyor. Özel gereksinimli bir çocuğumuzun, sizin çocuğunuzun sınıfında olmasının, sınıftaki bütün çocuklara bir sürü kazanımlar sağlaması gibi. Bu sayede çocuklar her şeyden önce her insanın farklı olduğunu çok küçük yaşlarda öğreniyor ve insanlara değer verme kabiliyetleri artıyor. Kendilerini özel gereksinimli çocuğun yerine koymayı öğreniyor ve empati duyguları gelişiyor. Özel gereksinimli bireylerle farklı iletişim yolları geliştirerek, iletişim konusunda problem çözme becerilerini geliştiriyorlar. Farklı bireylerle arkadaşlık kurmanın, oyun oynamanın zevkine varıyorlar ve karşılaştıkları özel gereksinimli bireylere karşı daha sıcakkanlı yaklaşmayı öğreniyorlar.
Son olarak, özel eğitimin her zaman bir takım çalışması olduğuna değinmek istiyorum. Birlikte başarabileceğimiz güzel hikayeler için, mutlaka özel eğitim öğretmeniyle bir takım olmalıyız. Öğretmenim, çocuğumuzun gelişimi için biz özel eğitimcileri ile de iletişime geçmeyi unutma. Senden duyacağımız geri bildirime o kadar çok ihtiyacımız var ki. Anne babalar ise bu takımın kaptanı olmalı. İyi bir takımın başarmayacağı hiçbir şey olamaz.
Sevgili öğretmenim, bu kadar önemli bir durumda bize destek olman çok önemli. Çocuğa katkılarının yanında, topluma uyumlu bir birey yetiştirmek için sana ihtiyacımız var. Sen de bizim için elinden geleni yap. Faydaları anlatmak birçok ötelemenin önüne geçecektir. Sana inanıyor, sana güveniyoruz. Eğitim ve öğretim yılının sonunda, kendine sorular sorarken gururlanman için daha büyük bir sonuç olabilir mi? Tekrar sonsuz teşekkürler, sonsuz umutlarla sonlandırıyorum mektubumu.
Bu son satıra kadar okuduysan, yeni eğitim yılı için sen de bizim kadar heyecanlıysan, iyi ki varsın. İyi ki bizim öğretmenimizsin…
#ÖzelÇocuklarÖtelenmesin