BÜTÜNCÜL PERSPEKTİFTEN ÖZEL EĞİTİM

Uzun yıllardır özel gereksinimli çocuklar ile çalışan Aslı Sorkun Gözde ile Şişli İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü desteğiyle Şişli RAM ‘in düzenlediği “I. Özel Eğitim Zirvesi” etkinliğini konuştuk.

Aslı Hanım, öncelikle sizi biraz tanıyabilir miyiz? Sizi Özel eğitim alanına yönlendiren bu alanda çalışmaya devam etmenizi sağlayan motivasyon neydi, bize biraz anlatabilir misiniz?

1992 İzmir doğumluyum, ilköğretimimi  Aydın ve Bursa şehirlerinde tamamladım. Ortaokulu Aydın, Lise öğrenimimi ise Trabzon’da tamamladım. Üniversite eğitimimi ise Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi Zihin Engelliler Öğretmenliği Bölümü’nde, ve yüksek lisans eğitimimi de Biruni Üniversitesi Özel Eğitim Bölümünde tamamladım.

Kişisel özelliklerim öğretmenliğe çok yatkındı ve çocuklarla aram her zaman çok iyiydi. Özel eğitim öğretmenliğine yönelmemin sebebi ise dezavantajlı kişilere yönelik hassasiyetimin yoğun olmasından kaynaklandı.  Süreç içinde doğru ve isabetli bir tercih yaptığımı görüp mutlu oluyorum.

Şişli RAM’daki görevinizden önce uzun yıllar özel eğitim öğretmeni, supervisor ve formatör olarak da görevler yaptınız. Daha önceki deneyimleriniz şu anki görevinize neler katıyor?

Uzun yıllar meslekte farklı pozisyonlarda görev yapmış olmam, şimdiki görev yerimde değerlendirme sürecimi kolaylaştırıyor. Biraz daha açacak olursam farklı özel gereksinime sahip ya da farklı yaş grubundaki çocuklarla önceki tecrübelerime dayanarak detaylı incelemeler gerçekleştirebiliyorum. Daha önceki görevim gereği ailelerle sistematik eğitimler gerçekleştirmemden dolayı Şişli RAM’da ailelere yönelik daha detaylı eğitsel önerilerde bulunabiliyorum. Uzun yıllar özel sektörde çalıştıktan sonra Kamu personeli olarak mesleğime devam ederken her iki tarafında güçlü yönlerini ve  eksik yönlerini görüp tecrübe edindim  . Bu durum hangi alanlarda yoğun olarak çalışılması gerektiği konusunda rotamı belirlemeye yardımcı oluyor. Daha önceki bilgi birikimlerim ve tecrübelerimi devletimiz adına çocuklarımıza ve ailelerimize sunabilme fırsatı bulduğum için kendimi çok şanslı hissediyorum.

Şişli RAM bünyesinde hem çevrimiçi hem de yüz yüze pek çok seminer veriyorsunuz. Bu seminerlere katılım nasıl oluyor?

Düzenlediğimiz seminerlerde Şişli RAM Özel Eğitim Bölümü olarak her şeyi en ince ayrıntısına kadar planlıyoruz. Görsel destekler, uygulamalı öğrenme fırsatı ve eğitimlere katılan her kişinin gereksinimlerine yönelik geri bildirimler verme vb. birçok uygulama katılımcılara  yüzü yüze öğretiliyor. Gelen katılımcıların yüzlerinde gördüğümüz gülümseme,  dile getirilen  memnuniyet bizler için büyük mutluluk kaynağı. Katılım oranına gelirsek, beklediğimiz katılım seviyesinin altında kalmaktayız. Arzumuz daha fazla katılımcı ile daha yoğun programlar oluşturmaktır. Dokunabileceğimiz ne kadar  çocuk ve aile olursa  o kadar fazla mutlu oluruz.

Şişli RAM olarak düzenlediğiniz özel eğitim zirvesi ile “Bütüncül Perspektiften Özel Eğitim” başlığını ele alıyorsunuz bu yıl bu zirveyi düzenleme fikri nasıl doğdu?

Şişli RAM Özel Eğitim Bölümü’nün çok genç ve dinamik bir kadrosu var.  Fikir bu bölümün düzeni olarak yaptığı grup çalışmaları sonucu ortaya çıktı. Özel Eğitim Zirvelerinin genellikle üniversiteler aracılığıyla yapıldığını görüyoruz. Değerlendirdiğimiz öğrenciler, görüşmeler gerçekleştirdiğimiz aileler ve ziyaret ettiğimiz okullardaki öğretmenlerin geri bildirimlerini incelediğimizde talebin ne kadar yoğun olduğunu fark ettik ve çalışmalara hemen başladık. Birbirinden değerli katılımcılarla ve iş birliklerimizle gerçekleştireceğimiz Özel Eğitim Zirvesi için mutlu ve gururluyuz.

“Bütüncül Perspektif” ifadesini bize biraz açar mısınız?

Özel Çocuklarımızın eğitim süreçleri birçok farklı etmeni barındırıyor.  Tıbbi tanılar, eğitsel tanılar, aile ve çocukların yasal hakları ve birçok farklı sağaltım yöntemleri. Aslında bunların hepsi birer perspektifi temsil ediyor. Çocuklarımızın gelişimlerinin sağlam temele dayandırılması ise tüm bu alanların iyi bilinmesi ile mümkün olmaktadır.

İki gün sürecek bu zirveye kimlerin katılımı bekleniyordu? Hedefler nelerdi?

Özel çocukların aileleri, özel eğitim alanında çalışan öğretmenler, ilgili alanlarda okuyan öğrencilerin katılımı öncelikli olmakla birlikte tüm bireyleri ilgilendiren süreçler ele alınacağı için  her bireyin katılımı bizler için çok değerli.

Özel Eğitim Zirvesi’ndeki hedeflerimiz: özel eğitimin doğasını genel hatlarıyla açıklayabilmek, bilimsel dayanaklı birçok metodu sunabilmek, özel gereksinimli bireylerin yasal haklarını belirtebilmek.

Şişli’de yaşayan aileler RAM’ın ücretsiz seminerlerinden nasıl haberdar olabilir ve katılabilir?

Şişli RAM’a gelen her aileye bu eğitimler hakkında bilgi verilmekte, her eğitim öncesi sosyal medya hesaplarında eğitimle  ilgili afişin görselleriyle paylaşımda bulunmaktayız.

Son olarak buradan ailelerimize ne söylemek istersiniz?

Rehberlik ve Araştırma Merkezleri sadece sürecin başında ve belli periyotlarda kısa süreli uğramanız gereken kurumlar değildir. Bizler hem sürecin başında hem de süreç içinde sizlere hizmet sunmak için çalışmaktayız. Çocuklarımız ne kadar özelse sizler de bir o kadar özelsiniz.